Bincangkan konsep pengurusan
bilik darjah dengan suasana bilik darjah sebenar yang diperhatikan oleh guru
pelatih semasa menjalani PBS/ berasaskan pengalaman sendiri.
Mengenalpasti kekuatan dan kelemahan
pengurusan bilik darjah yang diperhatikan semasa PBS yang lalu.
Mengemukakan cadangan untuk memperbaiki
pengurusan bilik darjah.
KONSEP PENGURUSAN BILIK
DARJAH DENGAN SUASANA BILIK DARJAH
Bilik darjah merupakan
tempat dimana berlakunya proses pengajaran dan pembelajaran (p&p) serta tempat
murid menghabiskan sebahagian besar masa mereka di sekolah. Pengurusan
pula bermaksud satu proses mendapatkan penyertaan, kerjasama, dan campurtangan
ahli untuk mencapai objektif-objektif organisasi atau kumpulan, gerak kerjanya
termasuk proses merancang, mengelola, memimpin, mengarah dan mengawal.
Pengurusan bilik darjah pula merujuk kepada bagaimana guru dan murid
berkolaboratif mewujudkan satu suasana kelas yang kondusif dan ceria untuk
memenuhi objektif p&p yang dijalankan di dalam bilik darjah.
Menurut Abdullah Sani Yahya,
Abdul Rashid Mohamed & Abdul Ghani Abdullah(2007) dalam buku yang bertajuk
“Guru sebagai Pemimpin”, pengurusan bilik darjah didenifisikan sebagai set
teknik dan kemahiran yang membolehkan guru mengawal pelajarnya secara
efektif dalam usaha melahirkan suasana pembelajaran yang positif.
Tambah mereka lagi, terdapat empat elemen yang perlu dipenuhi dalam penyusunan
bilik darjah:
·
Membekalkan ruang
aktiviti pembelajaran kepada pelajar di dalam bilik darjah.
·
Penyusunan kedudukan
pelajar membolehkan guru mengawasi gerak-geri pelajar secara mudah dan jelas.
·
Alat bantu
mengajar(abm), papan kenyataan dan sudut bacaan dapat disediakan dan digunakan
secara efektif di dalam bilik darjah.
·
Memastikan pelajar
dapat melihat pertunjukan LCD dan mendengar arahan guru di depan kelas dengan
jelas.
KEKUATAN DALAM PENGURUSAN
BILIK DARJAH
·
Persekitaran Fizikal
Suasana fizikal bilik darjah
adalah penting bagi pembelajaran kerana suasana bilik darjah yang teratur
merupakan sebahagian daripada pengajaran yang berkesan. Menurut Marland
(1975), suasana fizikal bilik darjah mungkin merupakan ‘kawan’ atau ‘musuh’
dalam pengajaran. Persekitaran yang selesa, kemas dan ceria mampu menyeronokkan
pengalaman pembelajaran murid. Persekitaran fizikal di dalam bilik darjah
merangkumi aspek-aspek seperti susunan dan reka bentuk fizikal di dalam bilik
darjah, sumber bahan pembelajaran, ruang atau sudut pembelajaran, ruang pada
dinding, pengcahayaan, pengudaraan dan perabot serta kebersihan. Di samping
itu, pengurusan bilik darjah juga termasuk menunjukkan sikap positif terhadap
sekolah dan pembelajaran secara umum.
·
Persekitan
psikososial
Persekitaran psikososial
yang sihat di dalam bilik darjah mempunyai ciri-ciri seperti suasana selesa dan
mesra, bebas daripada ancaman dan bahaya fizikal, suasana yang merangsang
pembelajaran, menggalakkan pembelajaran koperatif dan memberi peluang yang sama
untuk semua murid. Jika persekitaran psikososial ini tidak dititikberatkan oleh
guru, masalah disiplin akan berlaku dalam kalangan murid.
Oleh
itu, bagi menguruskan keperluan psikososial setiap murid, guru perlulah menjadi
seorang guru yang asertif. Mengikut Model Disiplin Asertif Canter, pendekatan
yang terbaik untuk menguruskan bilik darjah adalah dengan menggunakan
pendekatan asertif. Guru asertif mempunyai matlamat yang jelas dengan
pengurusan, yakin dan tegas dalam menetapkan peraturan dan pada masa yang sama
akan bersikap adil kepada semua murid. Jika seorang guru ini konsisten bersikap
asertif ini dapat membantu membina persekitaran yang tenang dan menyokong
perkembangan pembelajaran dan psikososial murid.
·
Peraturan dan rutin
bilik darjah
Menurut Erik Erison,
kanak-kanak pada peringkat ini mula mendapat pengalaman baharu dan berfokus
kepada pembelajaran pengetahuan dan kemahiran baharu. Namun, murid pada
peringkat ini memerlukan struktur dan prosedur-prosedur kerja yang jelas agar
mereka boleh berfungsi dengan baik di dalam bilik darjah. Melalui perkara
tersebut juga, dapat melicinkan pengurusan bilik darjah dengan lebih baik lagi.
Dalam pada itu, melalui peraturan dan rutin bilik darjah juga guru dapat
mengawal para pelajar daripada melakukan gangguan ketika pengajaran dan
pembelajaran dijalankan. Selain itu, dapat mengawal perlakuan yang tidak
diibginkan oleh guru dan pelajar yang boleh mencetus kepada hilang kawalan
dalam pengurusan bilik darjah.
KELEMAHAN PENGURUSAN BILIK
DARJAH
Kualiti pengurusan bilik
darjah merupakan kayu pengukur bagi menentukan berkesan atau tidaknya
pembelajaran yang berlaku dalam sesebuah bilik darjah. Ini kerana kelemahan
yang berlaku dalam bilik darjah itu juga merupakan petunjuk yang boleh
dikaitkan dengan soal kualiti pengurusan. Pengurusan yang lemah dan tidak
berkesan dalam organisasi pembelajaran dalam bilik darjah, menyebabkan
perkembangan aspek kualiti yang tinggi dan unggul tidak dapat dipertahankan.
Kualiti pengurusan yang lemah menyebabkan simpton sosial dan moral dalam bilik darjah terus meningkat. Kelemahan ini meliputi beberapa keadaan seperti berikut:
• Keadaan Tidak Terkawal
Kualiti pengurusan yang lemah menyebabkan simpton sosial dan moral dalam bilik darjah terus meningkat. Kelemahan ini meliputi beberapa keadaan seperti berikut:
• Keadaan Tidak Terkawal
Pengurusan bilik darjah yang
lemah ialah punca timbulnya keadaan yang tidak terkawal. Keadaan ini diburukkan
lagi dengan mekanisme pengurusan yang tidak berkesan. Disiplin pelajar pada
keseluruhannya amat lemah. Perkara ini berpunca daripada kegagalan kegagalan
guru mendisiplinkan mereka.
• Bising Dan Mengganggu
Suasana bising dan
mengganggu berlaku disebabkan kelemahan kualiti pengurusan bilik darjah.
Ketidakcekapan guru mencorakkan tingkahlaku pelajar (yang terkawal dan
berdisiplin) menyebabkan suasana di dalam bilik darjah menjadi bising dan
mengganggu. Perlakuan destruktif yang pelbagai boleh berlaku jika suasana
bising dan mengganggu tidak dapat ditangani oleh guru secara berkesan.
• Kotor Dan Tidak Kemas
Kotor dan tidak kemas
mencerminkan kelemahan kualiti pengurusan di dalam bilik darjah. Keadaan ini
berlaku kerana kurangnya sikap tanggungjawab dan kelemahan amalan nilai-nilai
murni yang sepatutnya disemai kepada murid.
Faktor ini turut menimbulkan ketidakselesaan, kejahilan dan ketidakpekaan terhadap nilai kebersihan.
Faktor ini turut menimbulkan ketidakselesaan, kejahilan dan ketidakpekaan terhadap nilai kebersihan.
• Tekanan Emosi Bilik Darjah
Kualiti bilik darjah yang
tertekan boleh memberi kesan yang negatif ke atas perkembangan emosi seperti
masalah rasa takut, bimbang , tiada keyakinan, dan keinginan untuk ponteng
kelas yang tinggi di kalangan murid.
Tekanan emosi juga boleh berlaku disebabkan perasaan dan rasa kurang selamat, aspek moral yang rendah, hubungan antara guru dan murid yang tidak baik, beban kerja yang berlebihan, jangkaan yang melampau terhadap murid serta kurangnya sokongan di dalam bilik darjah.
Tekanan emosi juga boleh berlaku disebabkan perasaan dan rasa kurang selamat, aspek moral yang rendah, hubungan antara guru dan murid yang tidak baik, beban kerja yang berlebihan, jangkaan yang melampau terhadap murid serta kurangnya sokongan di dalam bilik darjah.
• Pembelajaran Tidak Terarah
Kualiti pengurusan bilik
darjah yang baik dipandu oleh corak pembelajaran yang terarah. Bilik darjah
sebagai ‘learning organization’, perlu menghalakan aktiviti, minat, sikap dan
komitmen yang tinggi di kalangan guru dan murid terhadap pengajaran dan
pembelajaran.
Pembelajaran yang terarah dapat menentukan objektif yang jelas, pengurusan masa, bimbingan dan penyeliaan yang baik oleh guru, disamping rasa tanggungjawab yang tinggi di kalangan murid dalam melaksanakan tugas mereka.
Pembelajaran yang terarah dapat menentukan objektif yang jelas, pengurusan masa, bimbingan dan penyeliaan yang baik oleh guru, disamping rasa tanggungjawab yang tinggi di kalangan murid dalam melaksanakan tugas mereka.
• Ketandusan Wawasan Dan
Misi Organisasi Bilik Darjah
Budaya belajar di dalam
bilik darjah yang berkesan dapat dibina oleh wawasan dan misi organisasi
pembelajarannya. Ini akan dapat meningkatkan kesedaran, rasa tanggungjawab,
komitmen dan keinginan untuk mencapai kejayaan melalui pembentukan sikap yang
mementingkan pelajaran – seterusnya mendorong murid untuk merealisasikan
matlamat, cita-cita, hasrat dan impian murni.
• Moral Yang Rendah
• Moral Yang Rendah
Moral yang rendah terjadi
akibat pengurusan yang tidak cekap dalam menangani pelbagai masalah yang
berlaku di dalam bilik darjah. Ini disebabkan oleh kurangnya inisiatif murid
untuk memajukan diri mereka, disamping kurangnya daya usaha untuk maju dalam
pelajaran. Kurang minat terhadap pelajaran juga berlaku di dalam bilik darjah
yang kurang rangsangan dan ketandusan semangat untuk berubah.
• Kepimpinan Yang Lemah
• Kepimpinan Yang Lemah
Kepimpinan guru yang lemah
merupakan antara faktor penting merosotnya kualiti pengurusan, pengajaran dan
pembelajaran di dalam bilik darjah. Kepimpinan yang lemah berlaku kerana
kurangnya komitmen dan inisiatif yang dilakukan oleh guru untuk membaiki segala
kelemahan yang berlaku di dalam bilik darjah.
• Kelemahan Kualiti Penyeliaan Dan Pengawalan
• Kelemahan Kualiti Penyeliaan Dan Pengawalan
Mutu bilik darjah dapat
ditentukan jila mekanisme dalam penyeliaan dan pengawalan bilik darjah
dipertahankan dengan bersungguh-sungguh oleh guru. Ini membolehkan segala kelemahan
yang berlaku dapat dikesan dan diatasi.
CADANGAN-CADANGAN DALAM
PENAMBAHBAIKKAN BILIK DARJAH SUPAYA BOLEH DIURUS DENGAN EFISYEN
Pengurusan bilik darjah yang
berkesan sebenarnya melibatkan ciri-ciri seorang guru, iklim bilik darjah dan
kaitan antara pengurusan dan pengajaran.Untuk menjadikan bilik darjah lebih
efisyen dan dapat diurus dengan berkesan guru hendaklah mempunyai sifat-sifat
seorang pengurus yang baik seperti tegas, demokratik pengasih dan prihatin.
Sebagai pengurus yang baik tugas guru bukan hanya tertumpu kepada proses
pengajaran semata-mata tanpa mengambil kira iklim dan persekitaran serta
masalah-masalah semasa pelajar tetapi juga berusaha untuk mewujudkan iklim
bilik darjah yang kondusif, sihat dan positif untuk menggalakkan pembelajaran.
Gaya
kepimpinan guru dalam mengurus bilik darjah akan memberi kesan kepada iklim dan
suasana persekitaran bilik darjah. Pengurusan yang berkesanakan memfokuskan
kepada aspek-aspek seperti kemajuan pelajaran, interaksi dan pengelibatan
pelajar yang aktif dalam proses pengajaran dan pembelajaran.Untuk memastikan
segala objektif dan matlamat yang ingin dicapai tercapai, seorang guru wajib
mengetahui prinsip-prinsip pengurusan bilik darjah. Prinsip-prinsip ini adalah
rangkuman daripada sikap guru, iklim bilik darjah dan pengurusan yang
mengutamakan pengajaran. Antara prinsip-prinsip tersebut adalah seperti berikut
:
1)Hubungan baik antara guru
dan pelajar.
Oleh kerana pelajar dan guru
yang berada dalam bilik satu bili darjah mempunyai objektif yang sama dalam
proses pengajaran dan pembelajaran maka,kedua-dua belah pihak perlu
bekerjasama. Hubungan yang baik antaraguru dan pelajar perlu diwujudkan agar
guru dapat menghormati pelajar sebagai individu yang memerlukan pertolongan dan
pelajar dapat menghormati guru sebagai orang yang akan membantunya.
2)Sikap guru yang optimis.
Guru sebagai pengurus perlu
yakin akan keupayaan mengendalikan kelasnya. Pelajar akan memberikan kerjasama
dan bantuan sekiranya guru memperlihatkan kesungguhannya dalam menjalankan
tugas tersebut.
3)Bersikap positif kepada
semua pelajar.
Kerjasama antara guru dan
pelajar sangatlah penting dalam pengurusan bilik darjah yang berkesan dan
efisyen, untuk mendapatkan kerjasama daripada pelajar termasuk pelajar yang
kerapa membuat masalah, guru mestilah bersikap positif terhadap semua pejalar.
Pelajar yang bermasalah perlu diberi lebih perhatian. Tunjukkan kepada mereka
bahawa sikap mereka yang tidak digemari, bukannya diri mereka. Biasanya apabila
mereka sedar bahawa guru mengambil berat tentang mereka, mereka akan lebih
bersifat terbuka, berkongsidan sedia mengubah perlakuan mereka yang negatif.
4)Mencegah lebih baik dari
merawat.
Pepatah inggeris ada
menyebut “prevention is better than cure”. Pepatah ini boleh diadaptasikan
dalam pengurusan bilik darjah. Bagi seorang guru, mencegah perlakuan negatif
pelajar adalah lebih baik dari mengambil tindakan untuk merawat atau
mengawalnya. Sikap proaktif guru dalam
mewujudkan
suasana yang kondusif di bilik darjah,menghalang pelakuan negatif pelajarnya.
5)Prosedur pengurusan yang
tegas.
Untuk menjadi pengurus bilik
darjah yang berkesan,guru perlu tegas dalam melaksanakan segala peraturan dan
rutin yang telah ditetapkan. Pelajar yang melanggar rutin perlu dihukum
mengikut prosedur yang ditetapkan.Kelonggaran atau kelemahan melaksanakan
segala peraturan rutin ini akan mengurangkan rasa hormat pelajar terhadap guru.
6)Memberi dorongan yang
positif.
Pelajar adalah manusia yang
jiwanya bergelojak setiap masa,sebagai pengurus guru perlu memberi dorongan
kepada pelajar setiap masa. Pelakuan positif yang mereka perlihatkan walaupun
kecil perlu diberi pujian yang sewajarnya kerana pelakuan yang positif itu
apabila diberi pujian akan meningkat kekerapannya. Selain mengetahui dan
memahami serta mampu mengamalkan prinsip-prinsip pengurusan bilik,guru juga
perlu meneliti faktor-faktor lain dalam pengurusan bilik darjah yang efisyen.
TUTORIAL 3
SKINNER (Peneguhan & Pembentukan)
|
ASERTIF CANTERS (Sikap guru)
|
DREIKURS (Golongan bermasalah)
|
KOUNIN (Pengurusan Kelompok)
|
WILLIAM GLASSER (Terapi Realiti)
|
1) Peneguhan - Gerak balas yang
memungkinkan kebarangkalian berlakunya tindakan yang dikehendaki.
2) +ve: ganjaran laksana tindakan.
Cth: hadiah/senyuman/pujian.
3) -ve: tindakan elak perkara tak
diingini. Cth: cubit jika tak siap kerja.
|
1) Diasaskan oleh Lee Canters
& Marlene.
2) Menyatakan bahawa guru berlu
bersikap positif
(berterus terang).
3) Guru tegas mengawal kelas/
tidak menunjukkan
kelemahan. (tak
berperikemanusiaan)
|
1) Diasaskan oleh Rudolph
Dreikurs.
2) Menyatakan bahawa disiplin
bukan hukuman sebaliknya kawalan diri.
3) Guru membimbing dengan set yang
diingini.
4) Dreikurs tidak percaya hukuman,
paksaan, dendaan dalam tangani masalah tingkah laku.
5) Percaya kepada kesan natural/
akibat/ galakan/ pertimbangan logikal dapat mendidik pelajar.
|
1) Diasaskan oleh Jacob Kounin
2) Model ini hubung kait dengan
pengurusan efektif dan pengajaran efektif.
|
1) Diasaskan oleh William Glasser.
2) Konsepnya : individu tingkah
laku tidak diingini tidak perlu pembelaan, tetapi harus belajar untuk
berkelakuan yang boleh diterima dan produktif.
|
1) Aplikasi Peneguhan +ve:
*(Token Ekonomi)
Pelekat ganjaran/ diletak di
tempat yang jelas dilihat.
*(Reverse psikologi)
Guru minta lakukan sesuatu yang
tak diingini.
Cth: Saya tak sangka kamu dapat
siapkan kerja ini
dalam tempoh 5 minit.
|
1) Disiplin asertif?
*Guru menggunakan bahasa yang
tegas/ verbal
*Teknik ‘broken record’/ tidak
menjerit/ tak marah/ mengulang mesej dengan tenang bila berlaku pertikaian.
*Menggunakan bahasa tubuh/ memek
muka/ membesarkan mata/ unverbal.
|
1) Mengapa?
Individu melanggar disiplin/ salah
laku sbb merasakan peraturan berat sebelah/ mengehendaki sesuatu.
2) 4 punca salah laku:
(i)Dapat perhatian (ii)Kuasa kawal (iii)Ketidakupayaan (iv)Membalas dendam. |
1) Menekan organisasi dan
perancangan adalah kunci kepada pengurusan bilik darjah yang baik.
2) Haruslah seiring dengan
tindakan yang proaktif guru dan penglibatan aktif murid.
|
1) Menekan setiap individu perlu
memenuhi keperluan dan kehendak sendiri tanpa ganggu atau menjangkaui
keperluan dan kehendak individu lain.
|
1) Pembentukan/ shaping:
*Kukuhkan perbuatan dengan
pengulangan/ latih tubi/ penjadualan.
|
1) Langkah laksana disiplin
asertif?
i. Kenal murid yang menjadi halangan pelaksanaan disiplin
assertif/ latar belakang.
ii. Amalkan respon assertif.
-bukan asertif- pendidik yg pasif/
tak pertahan hak.
-pendidik bermusuh-jerit/ ugut/
sindir.
-asertif- Desak dengan tenang/
didikan terkawal.
iii. Letakkan had/ apa yang dikehendaki.
iv. Laksanakan dengan tegas/ cara +ve.
|
1) Cara menangani?
• (Guru) marah/ gusar = (Murid)
perhatian.
• Ancam/ diugut = tunjuk kuasa.
• Disakiti = balas dendam.
• Tak terdaya = Ketidakupayaan
guru.
|
1) Ada 5 faktor
i. Dalam jangkauan (withitness)
ii. Serentak (overlapping)
iii. Pergerakan (momentum)
iv. Kelancaran (smoothness)
v. Kepekaan kumpulan (group alerting)
|
1) Faktor yang menjadi asas dalam
teori Glasser:
i.Berfokus kepada semasa bagi elakkan
bincang perkara lalu.
ii.Galakkan
individu untuk hakimi diri mereka sendiri dengan pertanyaan.
iii.Perancangan
spesifik bagi bantu melaksanakan dan menilai kemajuan diri.
|
Contoh tindakan:
• Murid datang lewat ke kelas
• Hukuman: Mencuci tandas
• Akibat logikal: Tidak dapat
masuk ke kelas.
• Murid menconteng dinding
• Hukuman: Denda balik lambat
• Akibat logikal: Murid perlu membersihkan dinding yang
diconteng.
|
Aplikasinya :
1. Guru peka dengan keadaan dalam
bilik
darjah dan memerhati masalah yang
berlaku di kalangan murid.
2. Keupayaan guru tangani masalah
di dalam dan luar bilik darjah yang ganggu sesi PnP semasa.
3. Guru mesti buat persediaan
supaya proses PnP lancar
4. Guru tidak ganggu murid semasa
laku aktiviti tetapi bantu secara individu yang bermasalah.
5. Terangkan masalah jika pelajar
tidak faham tanpa perasaan marah dan menyakitkan hati dan terus kembali
pengajaran dengan cepat.
6. Meninjau hasil kerja murid.
7. Minta murid bagi respons
terhadap sesuatu perkara.
|
Aplikasinya :
1. Pelajar dilihat sebagai
berpotensi bknnya perosak.
2. Guru yakinkan pelajar bagi
tambah kualiti hidup.
3. Guru sediakan suasana belajar
yang menyeronokkan.
4. Guru wujudkan hubungan baik
dengan pelajar bantu mereka bertanggungjawab terhadap diri mereka sendiri.
|
Guru yang agresif
Jenis guru yang
agresif merupakan kalangan guru yang garang , kasar, tidak mesra, tidak
bertimbang rasa dan sering menganggap murid sebagai musuh. Guru yang bersifat
agresif ini berpendapat, untuk mengekalkan dan menguruskan aktiviti bilik
darjah, mereka sebagai guru mesti menunjukkan kuasa dengan menetapkan peraturan
dan tidak perlu bertolak ansur dengan murid. Mereka hanya memberikan arahan dan
murid-murid perlu mengikut arahan tanpa bantahan. Ekspresi muka mereka sentiasa
serius dan tegas. Guru-guru ini selalu menggunakan arahan-arahan yang keras dan
tegas seperti ‘Duduk’, ‘Diam’, ‘Dengar sini!’..Arahan-arahan
sebegini tidak menunjukkan kemesraan dan membuatkan murid berasa terancam dan
menjadikan murid-murid hilang minat untuk belajar.
Guru yang tidak
asertif
Jenis guru yang kedua
pula ialah merupakan guru yang menggunakan pendekatan yang pasif terhadap
murid. Guru jenis ini gagal membantu murid-murid untuk membuat jangkaan tingkah
laku yang diingini dan tidak konsisten dalam menangani tingkah laku murid.
Kadangkala guru yang tidak asertif ini membenarkan suatu tingkah laku yang
ditunjukkan di dalam bilik darjah tetapi pada masa yang lain mereka memarahi
murid yang melakukan tingkah laku terssebut. Mereka selalu menggunakan frasa-frasa
seperti ‘Tolonglah berkelakuan elok sikit’ atau ‘Berapa
kali cikgu cakap, tolong diam!’. Mereka kelihatan kelam-kabut, tidak
konsisten, tidak tegas dan sampai ketikanya murid-murid tidak akan lagi
menghormati guru jenis ini. Kadangkala guru jenis ini akan menjadi putus asa
dan tiba-tiba menjadi terlampau garang dengan murid-murid, tindakan guru yang
tidak konsisten ini akan menyebabkan murid keliru dengan jangkaan dan tindakan
guru. Hal ini menyebabkan aktiviti P&P gagal dan tidak mencapai objektif
yang disasarkan.
Guru yang asertif
Seterusnya, jenis guru
yang asertif pula merupakan guru yang Jelas, yakin dan menyatakan jangkaan dan
arahan yang konsisten dengan tegas. Guru yang asertif sering membina hubungan
saling mempercayai dengan murid-murid dan membimbing murid-murid cara untuk
menunjukkan tingkah laku yang menggalakkan kerjasama antara gur dengan
murid-murid. Canter berpendapat pendekatan yang terbaik untuk menguruskan
disiplin bilik darjah adalah dengan menggunkan pendekatan asertif. Guru yang mengamalkan
pendekatan asertif ini tahu perkara yang diingini daripada murid-muridnya.
Mereka akan menyatakan dengan jelas kemahuan mereka terhadap tingkah laku murid
dan menyokong tindakan-tindakan mereka dengan perlakuan yang boleh diterima
oleh murid. Sebagai contoh, rutin dan perturan bilik darjah ditetapkan dengan
jelas dan diterangkan kepada murid-murid tentang kepentingan rutin dan
peraturan tersebut. Murid-murid juga diberitahu perasaan guru sekiranya mereka
mematuhi atau melanggar peraturan tersebut. Murid-murid diterangkan
akibat-akibat yang munasabah sekiranya mereka melanggar peraturan. Penjelasan
guru diterangkan secara perbincangan dengan murid-murid dan bukannya berbentuk
ancaman.
Murid-murid juga sedar
dan jelas sebab peraturan tersebut diadakan dan tahu akan kesan apabila
peraturan tersebut tidak dipatuhi. Guru yang asertif akan membantu
murid-muridnya untuk memahami bentuk tingkah laku yang dapat membawa kejayaan
dan tingkah laku yang menyusahkan dan ke arah kegagalan. Guru asertif tidak membawa
imej yang garang, kasar atau terlampau tegas. Mereka dapat mengenal pasti
peraturan-peraturan yang perlu dipatuhi oleh murid-murid dan pada masa yang
sama mengambil berat dan berlaku adil terhadap semua murid. Mereka memberikan
arahan dengan jelas dan tegas. Contohnya,‘Peraturan kelas kita ialah angkat
tangan untuk menjawab soalan’ atau ‘Angkat tangan dan
tunggu dengan senyap, cikgu akan panggil awak’.
Setiap jenis guru ini
akan memberikan kesan kepada pengurusan disiplin di dalam bilik darjah. Guru yang
agresif akan menjadikan bilik darjah suram dan tidak menyeronokkan dan murid
berasa takut dan terancam dengan perwatakan guru dan sering berasa tidak
selesa. Hal ini akan menjadi penghalang kepada hubungan baik antara guru dengan
murid. Hasilnya murid akan memberontak dan menunjukkan kelakuan negatif
terhadap pembelajaran dan guru.
Guru yang tidak
asertif pula akan menjadikan murid berasa kurang selamat dan
berputus asa di dalam bilik darjah. Guru dalam kategori ini tidak dapat
memenuhi keperluan murid dan seterusnya akan memberikan tekanan kepada
kedua-dua belah pihak. Kadangkala jenis guru tidak asertif ini suka bertindak
dengan tegas dan kadangkala hanya membiarkan sahaja tingkah laku tersebut
berlaku di dalam bilik darjah. Hal ini akan menyebabkan murid berasa keliru dan
akan membuatkan hilang rasa hormat murid terhadap guru.
Guru yang asertif pula
akan memberikan manfaat kepada kedua-dua belah pihak guru dan murid. Guru
asertif memberikan peluang kepada guru dan murid untuk memenuhi keperluan masing-masing.
Mereka menggalakkan kerjasama dan membantu murid-murid mengaplikasikan tingkah
laku yang diingini. Guru boleh diharapkan untuk memberikan jangkaan yang sesuai
kepada tingkah laku dan kebolehan mereka. Guru asertif bersifat konsisten, adil
dan boleh memenuhi kehendak murid. Hal ini dapat membantu membina persekitaran
pembelajaran yang tenang dan menyokong perkembangan pembelajaran murid.
Cara pengurusan
disiplin asertif dapat dirumuskan melalui konsep yang telah dibincangkan.
Canter mencadangkan guru-guru perlu membuat perancangan disiplin secara
bertulis dan formal yang menyatakan dengan jelas peraturan dan rutin,
pengiktirafan dan akibat daripada salah laku. Peraturan dinyatakan dengan jelas
tentang tingkah laku yang diingini daripada murid, iaitu tingkah laku ini boleh
diperhatikan dengan jelas oleh guru dan tidak berbentuk akademik seperti
meminta murid menghantar latihan yang sudah siap kepada guru dan mengambil
latihan pengayaan bagi memenuhi masa yang ada.
Menurut Canter,
pengiktirafan perlu digunakan selalu bagi meningkatkan konsep kendiri dan
keyakinan diri murid. Pengiktirafan dilihat merujuk kepada perhatian khusus
yang diberikan oleh guru apabila murid menunjukkan tingkah laku yang diingini.
Dengan cara ini, guru dilihat sebagai penggalak kepada tingkah laku yang
diingini dan boleh membina persekitaran pembelajaran yang positif.
Cara yang boleh digunakan untuk memberikan pengiktirafan kepada
murid termasuklah memberikan galakan, menghargai tingkah laku murid, memberikan
komen positif dan memaklumkan tingkah laku murid yang baik kepada ibu bapa.
Akibat atau tindakan
pembetulan boleh dikenakan kepada murid-murid yang mengganggu hak murid-murid
lain untuk belajar dengan selesa. Tindakan pembetulan bukanlah bertujuan untuk
mendera murid secara fizikal atau psikologi walaupun kadangkala tindakan
pembetulan akan menimbulkan rasa kurang selesa murid. Canter menegaskan
matlamat tindakan pembetulan dapat memberikan keadilan kepada semua dan
tindakan itu perlu konsisten. Apabila tindakan pembetulan hendak dikenakan
kepada murid, murid tersebut perlu diberitahu bahawa disebabkan tingkah laku
yang ditunjukkan oleh mereka bercanggah dengan peraturan yang telah ditetapkan,
maka tindakan pembetulan ini perlu dilaksanakan. Guru perlu merancang dan melaksanakan
pelan-pelan pengurusan disiplin bagi menjelaskan peraturan-peraturam yang
dilaksanakan.
Guru-guru boleh
menggunakan langkah-langkah bagi menerangkan pelan-pelan pengurusan disiplin
kepada murid-murid. Pertamanya, guru perlu menerangkan kepada murid-murid
mengapa peraturan-peraturan tersebut diperlukan. Hal ini bertujuan memberikan
pemahaman kepada murid-murid mengenai kehendak guru terhadap murid-murid.
Seterusnya, guru perlulah menerangkan kepada murid-murid bagaimana peraturan
yang telah dibuat itu perlu dilaksanakan supaya murid-murid faham dan jelas
akan tanggungjawab yang perlu dibuat berdasarkan peraturan tersebut. Guru perlu
menyemak kefahaman murid terhadap peraturan yang telah diterangkan. Guru perlu
menerangkan ganjaran yang akan diperoleh oleh murid-murid jika mengikut
peraturan ataupun melanggar peraturan. Seterusnya, tindakan pembetulan perlu
dikenakan kepada sesiapa yang melanggar peraturan dan guru harus menerangkan
dan menunjukkan mengapa pembetulan perlu dikenakan. Seterusnya, guru perlu
menyemak semula kefahaman murid sama ada murid lebih memahami atau sebaliknya
dan tindakan susulan perlu dilakukan sekiranya murid masih tidak memahami.
No comments:
Post a Comment